Monday, August 15, 2011 By: DAMAI IMPIAN D'BANGI

Ramadhan 15 - sibuk beribadah sama sibuk membakar biskut raya..?




Alhamdulillah..Ramadhan ke 15 hari ini, bermakna separuh dari bulan mulia ini telah kita jalani. Mudah-mudahan amalan kita dipertingkatkan lagi seandainya tidak kian merundum memikirkan keperluan menjelangnya Aidilfitri. Sesetengah kita semakin sibuk dengan agenda membakar beraneka kuih raya. Sebahagian pula tak cukup siang meninjau shopping mall membeli baju raya, tudung raya, kasut raya, pinggan mangkuk raya dan segala macam keperluan khusus untuk beraya. Pokoknya, selagi tak sampai Aidilfitri selagi itu ada yang tak lengkap. Dicari-cari dan dicongak-congak apa lagi yang perlu untuk memeriahkan hari lebaran. Ye lah..raya setahun sekali katakan.

Aku sebenarnya tengah berfikir-fikir sama ada nak buat kuih raya atau main tunjuk-tunjuk saja. Sejak beberapa tahun kebelakangan atau sejak umur meningkat tua, hobi aku membuat sendiri kuih raya telah lama ditinggalkan. Sesaja buat-buat malas dan akhirnya gasak nak membeli saja kerjanya.

Jika dikenang, sayang skill dan kreativiti aku yang dikira berbakat jugalah dalam bab membuat cookies mookies ni terbiar begitu saja. Dulu-dulu bila anak-anak buah datang beraya, tak cukup dikerjakannya kuih muih dalam balang kuih raya atas meja. Tanpa segan silu ke dapur mencari botol-botol kuih tempat aku menyimpan kuih-kuih raya sambil diangkutnya ke depan.
Akukan makcik paling sporting..tak kisah semua tu. Makanlah anak-anak buahku sayang. Siap mintak resepi bagai konon nak cuba buat sendiri di rumah.

Itulah pelik sungguh, bila usia berganjak tua minat membuat kuih raya sendiri bagaikan hilang. Walau hati dan akal berfikir-fikir mahu membuatnya tapi semangat hilang entah ke mana. Anak-anak dan suami puas menggalakkan. Febret mereka tart nenas aku, kononnya tak sama langsung dengan tart yang dibeli. Mereka rindukan chocolate chip, almond london, biskut mazola, biskut suji yang aku buat.

Sebenarnya sejak oven kesayangan aku rosak, sejak itulah bagaikan mati semangat dan kerajinan aku. Terkenang dulu-dulu, walau anak-anak masih kecil sanggup aku bersengkang mata menyiapkan beraneka kuih raya termasuk kek marble dan kek coklat. Begitu juga walau tengah terboyot-boyot mengandung tetap aku laksanakan misi membuat biskut raya tak kira penat dan lelah.

Semangat berkobar-kobar khususnya memikirkan mahu menghadiahkan mak ayah dan keluarga mertua di kampung selain untuk hidangan tetamu di rumah sendiri. Aku sanggup belajar membuat kuih dan biskut raya secara berbayar dengan Kak Zie demi mendapatkan hasil yang memuaskan. Hilang rasa penat melihat biskut-biskut raya yang dibuat menjadi.

Tahun ini..entahlah. Anak-anak dah bising mengajak membuat kuih raya. Mereka sanggup membantu menerap dan membakar bancuhan kuih yang telah aku siapkan. Masalahnya..aku masih belum beli oven besar seperti yang telah rosak dulu walaupun suami mampu mengadakannya. Walaupun ada oven kecil namun ia belum dapat mengembalikan semangat aku yang berbaur dengan malas.

Sebenarnya...aku m.a.l.a.s ..ha..ha..itu penyebabnya. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Padan muka aku..! Nasiblah en asben bukan jenis memaksa-maksa, tengok dia cool memanjang akupun amik kesempatan. Buat kuih tunjuk-tunjuk kat kedai. Tinggal pilih yang mana berkenan dan bayar. Rasa...entah ape-ape jer. Janji dapat bawak balik kampung menambah koleksi kuih tunjuk-tunjuk diaorang pulak..hu..hu..senangkan..?

Meh tengok jenis-jenis kuih yang abang aku dari Lui Muda post dalam FB aku..nak buat lawak le tu sebenarnya..

Kuih paling gangster - kuih lompat tikam
Kuih paling sexy - kuih puteri mandi
Kuih paling geli - kuih taik itik
Kuih baget cute - kuih cek mek molek
Kuih utk awet muda - kuih seri muka
Kuih paling alim - kuih ketayap
Kuih penyakit lelaki paling kronik - kuih batang buruk
Kuih suka pukul - kuih lompang
Kuih dalam zoo - kuih badak berendam
Kuih yg bangun sendiri - kuih bangkit
Kuih orang tak mandi - bau..lu
Kuih paling tenteram - kuih makmur
Kuih paling lembap - kuih siput
Kuih muka comot - kuih tepung gomak
Kuih yg dicipta oleh Sam Polis Trafik - kuih sempreeeeettt...

Layaaaaan...entah ape-ape ntah abang aku..lawak bulan posa gamaknya. Selamat membakar biskut raya yang enak-enak ye kengkawan.


2 comments:

Zaitun said...

Samalah macam perangai kak Zai semuanya malas,hubby dah beli mixer besar brand Kenwood lagi,oven pun besar,semua kelengkapan ada tapi penyakit m.a.l.a. s timbul.

DAMAI IMPIAN D'BANGI said...

penyakit m.a.l.a.s ni kena ubat cepat2 k.zai oii..kang merebak satu benda tak jadi ha..ha.. jom jadi r.a.j.i.n. semua dah lengkap tu..1,2,3, start!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...