Monday, August 15, 2011 By: DAMAI IMPIAN D'BANGI

Ramadhan 15 - sibuk beribadah sama sibuk membakar biskut raya..?




Alhamdulillah..Ramadhan ke 15 hari ini, bermakna separuh dari bulan mulia ini telah kita jalani. Mudah-mudahan amalan kita dipertingkatkan lagi seandainya tidak kian merundum memikirkan keperluan menjelangnya Aidilfitri. Sesetengah kita semakin sibuk dengan agenda membakar beraneka kuih raya. Sebahagian pula tak cukup siang meninjau shopping mall membeli baju raya, tudung raya, kasut raya, pinggan mangkuk raya dan segala macam keperluan khusus untuk beraya. Pokoknya, selagi tak sampai Aidilfitri selagi itu ada yang tak lengkap. Dicari-cari dan dicongak-congak apa lagi yang perlu untuk memeriahkan hari lebaran. Ye lah..raya setahun sekali katakan.

Aku sebenarnya tengah berfikir-fikir sama ada nak buat kuih raya atau main tunjuk-tunjuk saja. Sejak beberapa tahun kebelakangan atau sejak umur meningkat tua, hobi aku membuat sendiri kuih raya telah lama ditinggalkan. Sesaja buat-buat malas dan akhirnya gasak nak membeli saja kerjanya.

Jika dikenang, sayang skill dan kreativiti aku yang dikira berbakat jugalah dalam bab membuat cookies mookies ni terbiar begitu saja. Dulu-dulu bila anak-anak buah datang beraya, tak cukup dikerjakannya kuih muih dalam balang kuih raya atas meja. Tanpa segan silu ke dapur mencari botol-botol kuih tempat aku menyimpan kuih-kuih raya sambil diangkutnya ke depan.
Akukan makcik paling sporting..tak kisah semua tu. Makanlah anak-anak buahku sayang. Siap mintak resepi bagai konon nak cuba buat sendiri di rumah.

Itulah pelik sungguh, bila usia berganjak tua minat membuat kuih raya sendiri bagaikan hilang. Walau hati dan akal berfikir-fikir mahu membuatnya tapi semangat hilang entah ke mana. Anak-anak dan suami puas menggalakkan. Febret mereka tart nenas aku, kononnya tak sama langsung dengan tart yang dibeli. Mereka rindukan chocolate chip, almond london, biskut mazola, biskut suji yang aku buat.

Sebenarnya sejak oven kesayangan aku rosak, sejak itulah bagaikan mati semangat dan kerajinan aku. Terkenang dulu-dulu, walau anak-anak masih kecil sanggup aku bersengkang mata menyiapkan beraneka kuih raya termasuk kek marble dan kek coklat. Begitu juga walau tengah terboyot-boyot mengandung tetap aku laksanakan misi membuat biskut raya tak kira penat dan lelah.

Semangat berkobar-kobar khususnya memikirkan mahu menghadiahkan mak ayah dan keluarga mertua di kampung selain untuk hidangan tetamu di rumah sendiri. Aku sanggup belajar membuat kuih dan biskut raya secara berbayar dengan Kak Zie demi mendapatkan hasil yang memuaskan. Hilang rasa penat melihat biskut-biskut raya yang dibuat menjadi.

Tahun ini..entahlah. Anak-anak dah bising mengajak membuat kuih raya. Mereka sanggup membantu menerap dan membakar bancuhan kuih yang telah aku siapkan. Masalahnya..aku masih belum beli oven besar seperti yang telah rosak dulu walaupun suami mampu mengadakannya. Walaupun ada oven kecil namun ia belum dapat mengembalikan semangat aku yang berbaur dengan malas.

Sebenarnya...aku m.a.l.a.s ..ha..ha..itu penyebabnya. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Padan muka aku..! Nasiblah en asben bukan jenis memaksa-maksa, tengok dia cool memanjang akupun amik kesempatan. Buat kuih tunjuk-tunjuk kat kedai. Tinggal pilih yang mana berkenan dan bayar. Rasa...entah ape-ape jer. Janji dapat bawak balik kampung menambah koleksi kuih tunjuk-tunjuk diaorang pulak..hu..hu..senangkan..?

Meh tengok jenis-jenis kuih yang abang aku dari Lui Muda post dalam FB aku..nak buat lawak le tu sebenarnya..

Kuih paling gangster - kuih lompat tikam
Kuih paling sexy - kuih puteri mandi
Kuih paling geli - kuih taik itik
Kuih baget cute - kuih cek mek molek
Kuih utk awet muda - kuih seri muka
Kuih paling alim - kuih ketayap
Kuih penyakit lelaki paling kronik - kuih batang buruk
Kuih suka pukul - kuih lompang
Kuih dalam zoo - kuih badak berendam
Kuih yg bangun sendiri - kuih bangkit
Kuih orang tak mandi - bau..lu
Kuih paling tenteram - kuih makmur
Kuih paling lembap - kuih siput
Kuih muka comot - kuih tepung gomak
Kuih yg dicipta oleh Sam Polis Trafik - kuih sempreeeeettt...

Layaaaaan...entah ape-ape ntah abang aku..lawak bulan posa gamaknya. Selamat membakar biskut raya yang enak-enak ye kengkawan.


4 comments:

Zaitun said...

Samalah macam perangai kak Zai semuanya malas,hubby dah beli mixer besar brand Kenwood lagi,oven pun besar,semua kelengkapan ada tapi penyakit m.a.l.a. s timbul.

DAMAI IMPIAN D'BANGI said...

penyakit m.a.l.a.s ni kena ubat cepat2 k.zai oii..kang merebak satu benda tak jadi ha..ha.. jom jadi r.a.j.i.n. semua dah lengkap tu..1,2,3, start!!

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

JUNAIDI said...

SAYA SANGAT BERSYUKUR ATAS REJEKI YANG DIBERIKAN KEPADA SAYA DAN INI TIDAK PERNAH TERBAYANKAN OLEH SAYA KALAU SAYA BISA SEPERTI INI,INI SEMUA BERKAT BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA YANG TELAH MEMBANTU SAYA MELALUI NOMOR TOGEL DAN DANA GHAIB,KINI SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA BAHKAN SAYA JUGA SUDAH BISA MEMBANGUN HOTEL BERBINTANG DI DAERAH SOLO DAN INI SEMUA ATAS BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA,SAYA TIDAK AKAN PERNAH MELUPAKA JASA BELIAU DAN BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU OLEH RAWA GUMPALA MASALAH NOMOR ATAU DANA GHAIB SILAHKAN HUBUNGI SAJA BELIAU DI 085 316 106 111 SEKALI LAGI TERIMAKASIH YAA MBAH DAN PERLU ANDA KETAHUI KALAU MBAH RAWA GUMPALA HANYA MEMBANTU ORANG YANG BENAR-BANAR SERIUS,SAYA ATAS NAMA PAK JUNAIDI DARI SOLO DAN INI BENAR-BENAR KISAH NYATA DARI SAYA.BAGI YANG PUNYA RUM TERIMAKASIH ATAS TUMPANGANNYA.. BUKA DANA GHAIB MBAH RAWA GUNPALA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...