Friday, October 30, 2009 8 comments By: DAMAI IMPIAN D'BANGI

MALANGNYA KITA NI.....(petikan dari blog silakan terpesona)

Kita biasanya tidak terkendali pada saat kaya, sombong pada saat berkecukupan, senang pada saat kaya, lalai untuk mensyukuri nikmat, putus asa kala dirundung kesulitan, marah pada saat dililiti pemasalahan, dan tidak rela dengan ketentuan ALLAH.

Kita benci kefaqiran dan tidak menyukai kemiskinan. Kita menghimpunkan harta lantaran takut miskin. Walhal itu merupakan salah satu dari sikap buruk sangka pada kemurahan ALLAH dan terlalu nipisnya keyakinan akan jaminan ALLAH. Itu saja sudah cukup menjadi bukti dosa.

Kita sering dalam kelalaian. Kita terhalang memperoleh kenikmatan akhirat lantaran memburu kenikmatan dunia yang fana ini. Kita mungkin saja menampuk kenikmatan dunia untuk memperkayakan diri, menyombongkan diri dan menampakkan kekayaan dunia. Padahal kita menyedari bahawa sifat yang sedemikian akan membawa kita bertemu dengan ALLAH dalam kemurkaan-Nya.

Kita juga lebih menyukai tinggal di dunia ini berbanding untuk berdampingan dengan ALLAH Azza wa Jalla dan kita juga bagai tidak suka untuk bertemu dengan-Nya. ALLAH pun pasti tidak menyukai bertemu dengan kita pada saat kita masih dalam kelalaian.

Kita selalu bersedih kerana tidak memiliki harta yang banyak. Sementara kita tidak merasa sedang dekat dengan seksa ALLAH kerana rasa begitu Kita sebenarnya alpa dengan sabda Rasulullah,

”Orang yang bersedih lantaran dunia yang tidak dimilikinya, maka ia dekat dengan neraka hanya berjarak perjalanan satu tahun”.

”Orang yang menyintai dunia dan membuatkannya rasa senang, maka rasa takut akan kegentingan di akhirat akan hilang dari hatinya”.

Anehnya, kita lebih tertarik untuk meraih kekayaan dunia sebanyaknya, sedangkan rasa takut pada ALLAH telah dicabut dari hati kita. Tidakkah disedari?

Mungkin saja perhatian kita pada urusan dunia lebih banyak perhatian kita pada urusan akhirat. Kita juga akan merasa mendapat musibah pada saat perolehan dunia kita menurun. Rasa takut hilangnya harta lebih besar daripada rasa takut akan dosa-dosa kita. Giatnya kita mengumpulkan ’kotoran-kotoran’ itu sekadar untuk menunjuk-nunjuk dan menerbitkan rasa kesombongan. Mungkin kita mengharapkan orang lain menyukai agar kita dimuliakan dan dihormati; sedangkan di waktu yang sama kita sudah membuat ALLAH murka.

Malang benar kita ini! Kehinaan kita di hadapan ALLAH di Hari Qiamat nanti seolah-olah lebih ringan bagi kita berbanding kehinaan di hadapan orang lain. Mungkin saja kita sudah menyembunyikan kejelekan dari orang lain, sementara pada saat yang sama – kamu tidak merasa ALLAH sedang memerhati kejelekan-kejelekan kita. Cemuhan ALLAH kelak seakan lebih ringan bagi kita daripada cemuhan yang datangnya dari manusia. Manusia bagai lebih tinggi nilainya daripada ALLAH Azza wa Jalla. Maha Luhur ALLAH dari ketidatahuan kita ini.

Sungguh kita jauh sekali dengan para salafussoleh apatah lagi dengan para sahabat Nabi. Demi ALLAH, mereka lebih zuhud pada sesuatu yang halal daripada sikap kita pada sesuatu yang haram. Mereka selalu menganggap berbahaya sesuatu yang merosak amal, yang pada kita langsung tidak berbahaya sama sekali. Mereka sangat takut pada kesalahan kecil melebihi rasa takut kita pada dosa besar dan kemaksiatan.

Harta yang paling halal dan paling baik milik kita hampir saja setara dengan harta yang syubhat bagi mereka. Ketakutan pada kejelekan kita daripada diketahui umum hampir sama dengan kegentaran mereka bila amalan kebaikan yang mereka lakukan tidak diterima. Puasa kita hampir sama dengan tidak puasanya mereka. Kesungguhan kita dalam beribadah hampir sama dengan waktu senggang dan tidur mereka. Seluruh kebaikan kita hampir sama dengan satu kebaikan mereka.

Subhanallah!!! Berapa beza jarak antara antara dua kelompok itu; satukelompok bersama para sahabat terbaik dalam keluhurannya di sisi ALLAH dan sekelompok lagi bersama orang yang berada di kerak neraka atau hanya menunggu ALLAH mengampuni dengan anugerah-Nya.


Bila bala telah menimpa....ayat ALLAH yang mana satukah hendak kamu dustakan?

Sebahagian dari gempa di Sumatera. Andai kata rumah banglo kita berada di atas permukaan tanah ini, terpelosok ke kerak bumi manakah kita dan segala isinya.

Tuesday, October 27, 2009 2 comments By: DAMAI IMPIAN D'BANGI

ADA APA DENGAN NAMA?

ALHAMDULILLAH. Lega, dah selesai satu tanggungjawab besar. Konvokesyen Tadika Aulad dah selesai. Mesti ada yang kata apa hal nak buat report basi. Bagi cikgu-cikgu yang bertanggungjawab benda-benda macam ni sentiasa segar di ingatan. Mana-mana yang boleh dibuat post mortem tu akan cuba diatasi segala masalah di masa depan, insyaallah.

Syukur sekali lagi sebab masa konvokesyen tu aku sihat walafiat. Balik dari ESSET terus ajak cik abang pergi jalan-jalan cari makan. Kami tinjau ke Seksyen 7 kot ada restoran lain yang best. Kebanyakannya aku dah pernah cuba.

Tetiba ternampak satu restoran terpampang nama Restoran Telaga Buruk. Mak oii! Sedapnya nama. Baik-baik nak tuju restoran lain lansung tertekan brek depan kedai dia. Jom try, ok ke tak. Aku tengok satu family besar tu makan penuh berselera. Orderlah nasi campur, kuahnya lemak cili api, lauknya paru berlada sos tiram, sayur urap/kerabu. Cik abang jamah ikan keli berlada, cendawan apa ntah lebar dan kerinting, warna kehitaman masak lemak.

Orang tengah lapar, makan punyalah berselera mujur sempat baca doa makan. Alamak! Sedaplah pulak, siap bangun ceduk sendiri nasi tambah separuh curah kuah lemak, kongsi berdua sebab lauk dalam pinggan masing-masing ada berbaki lagi. Minum air limau jeruk istimewa dan air suam. Dah kenyang alhamdulillah.

Aku ke kaunter nak bayar. Konon dua tiga hari ni nak tunjuk baik, belanja suami dan anak-anak. Maklum dah gaji, kebetulan baru kejap tadi lepas konvo boss kitaorang bagi duit jajan - terima kasih le...

Tengah nak bayar, ada satu brother agaknya ayah pada satu famili besar tadi bangun. Dia sibuk bertanyakan mana tuan punya kedai sebab dia nak bagi komen sikit. Anak perempuan taukey kedai pun keluar sambil tanya apa halnya. Pakcik tu kata, tolonglah tukar nama restoran ni. Tak sedaplah nama buruk tu, bimbang atas sebab nama kedai ni jadi perkara-perkara buruk pulak di belakang hari. Yang aku ni sibuk juga nak menyampuk. Aku kata, sebab nama pelik nilah aku singgah makan. Kah!kah!kah! Aku, pakcik tu dan taukey kedai ketawa berdekah-dekah.

Sebenarnya dalam hati aku dan suami dah berdetik lama sejak kami ternampak nama kedai ni awal tadi. Pakcik tu cadang tukarlah nama Restoran Telaga Geliga, Telaga Emas atau apa-apalah yang molek sikit.

Kebetulan dia orang Johor sama kapal dengan aku. Ada ke patut dia kutuk kuih batang buruk, kuih tradisional Johor. Kata dia, tengok kuih batang buruk mana nak laku, budak-budak semua tak suka. Tulah bubuh lagi nama buruk!

Ini aku tak berapa setuju tapi memang aku tak berapa gemar makan kuih ni. Punyalah berhabuk sampai tersembur-sembur kalau makan sambil berborak. Nak-nak kalau tengah batuk atau terbersin mau besepoi muka member depan kita dengan habuk dia.

Itulah pasal dah lama tak order masa Hari Raya. Inilah kuih favourite mak aku waktu raya dulu, kalau tak buat tak sah. Jangan sampai pupus nanti generasi akan datang tak kenal kuih tradisi ni. Ala... orang Kelantan tu ada kuih taik itik tak kecoh pun!


OK la, aku kena rehat betul-betul hari ni. Baru tadi sms K.Pah mohon cuti. Mana taknya, balik dari makan kat restoran tu petang tu jugak aku tumbang. Kena serang demam, batuk dan selsema ditambah terbitnya bendera Jepun yang dah terlewat 3 bulan. Dahsyatkan! Asal jangan tuduh aku kena badi restoran tu sudah! Kih..kih..kih.

Kejap lagi ingat nak pergi klinik Az Zahrah, dah masuk 3 hari demam tak kebah-kebah, malam tadi berselimut sampai 3 helai, sejuk gila mengiggil. Anak murid ada yang kena chicken pox ni, jangan sampai berjangkit cikgu dia pulak. Aku dah plan nak pergi malam nikah Kak Ngah dan kenduri kawin dia esoknya Jumaat ni. Kang kalau dak melepuh-lepuh hilanglah keayuan dan keglamouran aku!
Thursday, October 15, 2009 2 comments By: DAMAI IMPIAN D'BANGI

ISI HATI SI KECIL..siapa yang tahu.

Nak kata lucu, ada terselit rasa sayu di hati. Nak kata sedih, bibir masih boleh mengukir senyuman. Ringkas kata terharulah paling tepat.

Pagi tadi aku telefon ayah seorang murid kelas aku, En Z. Bertanyakan perihal ketidakhadiran anak perempuan dia hari ini ke sekolah. Bukan apa, dia dan seorang lagi kawannya orang kuat/pelakun utama dalam persembahan kelas untuk konvokesyen sekolah minggu depan. Kalau diorang tak ada parah dibuatnya.

Hari-hari serbelumnya, dia hadir ke sekolah. Cuma..aku dapat kesan sedikit perubahan pada dia. Sungguhpun dia tak banyak cakap orangnya tapi dia pelajar yang pintar. Apa saja benda baru yang diajar, dia cepat tangkap. Cerdik, baik, cekap. rajin dan mendengar kata. Beruntung ibu ayahnya punya anak sebigini rupa. Kalaulah semua murid kelas aku macam dia alangkah bahagianya. Tahun depan boleh dapat ke, insyaallah.

Masalahnya, semenjak kelas 6 tahun yang ada 3 kelas di sekolah ni sibuk menghafal lagu-lagu perpisahan sempena konvo nanti, rupa-rupanya dia sangat perihatin. Sebagai guru kami mengajarlah macam biasa lagu-lagu evergreen bertemakan perpisahan.

Khususnya lagu khas sekolah ciptaan komposer merangkap penyanyi ( tak pernah keluar 1 album pun lagi rasanya) iaitu Pn. Latifah Hanim (bukan Liza Hanim tu ). Entah kerana lagu ni sayu sangat ke.... ( dalam bahasa orang putih lak tu ) atau suara cikgu kelas dia sedap sangat kot sampai mendayu-dayu (perasan!), Aku pun tak tau.

Yang aku pelik tu, bila mula praktis nyanyi aje, anak murid aku yang satu-satu ni ajelah yang tangkap leleh. Tersedu-sedu, teresak-esak sambil tutup-tutup muka dan terkesat-kesat air mata.

Mulanya aku pelik juga. Tak ada angin, tak ada ribut tak pasal-pasal dia melalak. Aku pun tanya - Ainul, ada kawan usik kamu ke? Dia geleng. Kamu tak sihat ke? Dia geleng. Cikgu marah kamu ke? Dia geleng juga. Dah tu ape kena ek?

Bila dia tiba-tiba cuti hari ni, aku pun cepat-cepat telefon ayah dia, sebab hari-hari ayah dia yang dah pencen tu hantar dan jemput dia pergi balik.
Soaljawab pun bermula. Kata ayah dia, Ainul sihat cuma... jeng..jeng..jeng! Suspen tu. Anak dia ada mengadu betapa dia sedih sangat bila cikgu Yati kata tak lama lagi sekolah tadika dah habis.

Memang pun semua murid akan ke sekolah rendah, tentu payah nak jumpa mereka lagi. Berpisah jualah kita nampaknya. Kata ayah dia lagi, Ainul ingat lepas konvo sekolah tutup, tamat tak boleh pergi sekolah lagi dah. Itu ha dia dekat ruang tamu tengah melukis gambar diri dia dengan Cikgu Yati kat sebelah dia. Sambil melukis air mata meleleh-leleh. Pilu sungguh rasa di hati.

Kih..kih..kih aku terketawa lak mujur ayah dia join gelak sekali. Masyaallah, betapa halusnya perasaan seorang anak kecil. Nun jauh di lubuk hatinya punyalah touching dalam begitu sekali.
Patutlah bila praktis nyanyi mata dia terkebil-kebil, air muka berubah, lepas tu uhuk..uhuk.. teresak-esak dia menangis. Sampai aku naik risau campur pelik.
Begitu ramai anak murid, takkan dia sorang aje cam tu. Yang lain, buat dek aje. Kalau tak suruh nyanyi serious sikit sambil tune lentok-lentok, mula la nak buat rentak rock. Nak laju je, puas mengajor.

Takkan nak hantar kelas vokal kot, mana sempat. Tu yang Kak Pah hangin bila lagu dia orang kasi rosak sama dia. Buat penat jer dia perah otak cipta lirik dan melodinya. Ahak..!
Alahai.... pengalaman. macam-macam. Buat anak-anak muridku yang tercinta. Walau bagaimanapun kamu, kamu tetap teristimewa. Cikgu SA..........YANG KAMU!
Friday, October 2, 2009 1 comments By: DAMAI IMPIAN D'BANGI

Rahsia kentut...angin puss...puss anda

Cuba kaji... dh lepas raya nie....

kentut jangan x kentut...he2...

1. Dari mana asal kentut?
Dari gas dalam usus.
Gas dalam usus berasal dari udara yg kita telan, gas yang menerobos ke usus dari darah, gas dari reaksi kimia dan gas dari bakteria dalam perut.

2. Apa komposisi kentut?
Bervariasi. Makin banyak udara anda telan, makin banyak kadar nitrogen dalam kentut (oksigen dari udara diaserap oleh tubuh sebelum sampai di usus). Adanya bakteria serta reaksi kimia antara asam perut dan cairan usus menghasilkan karbon dioksida. Bakteria juga menghasilkan metana dan hidrogen. Propors masing-masing gas tergantung apa yang anda makan, berapa banyak udara tertelan, jenis bakteria dalam usus, berapa lama kita menahan kentut. Makin lama menahan kentut, makin besar proporsi nitrogen, kerana gas-gas lain terserap oleh darah melalui dinding usus. Orang yang makannya tergesa-gesa kadar oksigen dalam kentut lebih banyak kerana tubuhnya tidak sempat menyerap oksigen.

3. Kenapa kentut berbau busuk?
Bau kentut kerana kandungan hidrogen sulfida & merkaptan. Kedua bahan ini mengandung sulfur (belerang). Makin banyak kandungan sulfur dalam makanan anda, makin banyak sulfida & merkaptan diproduksi oleh bakteri dalam perut & makin busuklah kentut anda. Telur & daging mempunyai peranan besar dalam memproduksi bau busuk kentut. Kacang-kacang berperanan dalam memproduksi volume kentut bukan dalam kebusukannya.

4. Kenapa kentut menimbulkan bunyi?
Kerana adanya vibrasi lubang `anus` saat kentut diproduksi. Kerasnya bunyi bergantung pada kecepatan gas.

5. Kenapa kentut yg busuk itu hangat & tidak berbunyi?
Salah satu sumber kentut adalah bakteria. Fermentasi bakteria & proses pencernaan memproduksi panas, hasil sampingannya adalah gas busuk. Ukuran gelembung gas lebih kecil dan hangat dengan produk metabolisme bakteria yg berbau busuk.
Ini kemudiannya menjadi kentut, walau hanya kecil volumenya,tapi SBD (Silent But Deadly)

6.
Berapa banyak kentut diproduksi sehari?
Rata-rata setengah liter sehari dalam 14 kali kentut.

7. Mengapa kentut keluar melalui lubang dubur?
Kerana density-nya lebih ringan, kenapa gas kentut tidak melakukan perjalanan ke atas? Tidak demikian. Gerak peristaltik usus mendorong isinya ke arah bawah. Tekanan di sekitar `anus` lebih rendah. Gerak peristaltik usus menjadikan ruang mempunyai tekanan, sehingga memaksa isi usus, termasuk gas-nya untuk bergerak ke kawasan yang bertekanan lebih rendah, iaitu sekitar `anus`. Dalam perjalanan ke arah `anus` gelembung-gelembung kecil bergabung jadi gelembung besar. Kalau tidak ada gerak peristaltik, gelembung gasakan menerobos ke atas lagi, tapi tidak terlalu jauh, kerana bentuk usus yg rumit & berbelit-belit.

8. Berapa waktu yang diperlukan oleh kentut untuk melakukan perjalanan ke hidung orang lain?
Bergantung kepada kondisi udara, seperti kelembaban, suhu, kecepatan & arah angin, berat molekul gas kentut, jarak antara 'transmitter' dengan 'receiver'. Begitu meninggalkan sumbernya, gas kentut menyebar & konsentrasinya berkurang. Kalau kentut tidak dikesan dalam beberapa detik, bererti ianya mengalami pengcernaan di udara & hilang ditelan udara selama-lamanya. Kecuali kalau anda kentut di ruang sempit, seperti lift, kereta, konsentrasinya lebih banyak, sehingga baunya akan berlegar dalam waktu yang agak lama sampai akhirnya diserap dinding.

9. Apakah setiap orang kentut?
Sudah pasti, kalau masih hidup. Sesaat setelah meninggalpun orang masih boleh kentut.

10. Betulkah lelaki kentut lebih kerap daripada perempuan?
Tidak ada kaitannya dengan gender... Kalau benar, bererti perempuan menahan kentutnya, & apabla mahu kentut, banyak sekali jumlah yg dikeluarkan.

11. Saat apa biasanya orang kentut?
Pagi hari di toilet. yang disebut "morning thunder". Kalau resonansinya bagus, boleh didengar di seluruh penjuru rumah.

12. Mengapa makan kekacang menyebabkan banyak kentut?
Kekacang mengandung zat gula yg tidak boleh dicerna tubuh. Gula tersebut (raffinose, stachiose, verbascose) jika sampai di usus, bakteria di usus berpesta & membuat banyak gas. Jagung, kubis, susu juga penyebab banyak kentut (bukan baunya!).

13. Selain makanan, apa lagi penyebab kentut?
Udara yang tertelan, makan terburu-buru, makan tanpa dikunyah, minum `soft drink`, naik pesawat udara (kerana tekanan udara lebih rendah, sehingga gas di dalam usus mengalami ekspansi & muncul sebagai kentut).

14. Apakah kentut sama dengan sendawa, tapi muncul dari lain lubang?
Tidak... sendawa muncul dari perut, komposisi kimianya lain dengan kentut.
Sendawa mengandung udara lebih banyak, kentut mengandung gas yang diproduksi oleh bakteria lebih banyak.

15. Kemana perginya gas kentut kalau ditahan tidak dikeluarkan?
Bukan..tetapi diserap oleh darah, bukan hilang kerana bocor..Tapi bermigrasi ke bahagian atas menuju usus & pada gilirannya akan keluar juga. Jadi bukan lenyap, tapi hanya mengalami penundaan.

16. Mungkinkah kentut terbakar?
Boleh saja. Kentut mengandung metana, hidrogen yg combustible (gas alam mengandung komponen ini juga). Kalau terbakar, nyala-nya berwarna biru kerana kandungan unsur hidrogen.


17. Bolehkah menyalakan mancis dengan kentut?
Jangan mengada-ada... konsistensinya lain. Juga suhunya tidak cukup panas untuk memulakan pembakaran.

18. Mengapa kentut anjing & kucing lebih busuk?
Kerana anjing & kucing adalah karnivor (pemakan daging). Daging kaya dengan protein. Protein mengandung banyak sulfur, jadi bau kentut binatang ini lebih busuk. Lain dengan herbivor seperti kambing, kuda, gajah, yang memproduksi kentut lebih banyak, lebih lama, lebih kuat bunyinya, tapi relatif tidak berbau.

19. Betulkah pening kepala kalau mencium bau kentut 2-3 kali berturut-turut?
Kentut mengandung sedikit oksigen, mungkin sedikit saja anda mengalami pening kepala kalau mencium bau kentut terlalu banyak.

20. Apakah warna kentut?
Tidak berwarna. Kalau warnanya `orange` seperti gas nitrogen oksida, aka tahulah siapa yang kentut..hehehe

21. Apakah kentut itu asid atau neutral?
Asid, kerana mengandung karbondioksisa (CO2) & hidrogen sulfida (H2S).

22. Apa yang terjadi kalau seseorang kentut di planet Venus?
Planet Venus sudah banyak mengandungi sulfur (belerang) di lapisan udaranya, jadi kentut di sana tidak ada kesannya.
Wallahu`alam

He..he..he.. jangan marah. Saja buat joke hari raya. Maklum musim-musim orang buat open house dengan pelbagai hidangan yang menyelerakan dah tentu selera pun tak dapat ditahan-tahan. Bila perut dah kenyang…apalagi… mula-mula sendawa, lepas tu ada la pulak jalan lain untuk melepaskan apa-apa yang patut kan? Apa-apa pun harap berhati-hatilah hendaknya. Tengok dulu kiri kanan, depan belakang. Agak-agak benda ni boleh jadi penyebab tak berlakunya H1N1. Harap-harap tidak la hendaknya. Yang pasti Allah swt tidak menjadikan sesuatu itu dengasn sia-sia, pasti ada hikmahnya. Fikir-fikirkan... SELAMAT BEROPEN HOUSE pada semua.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...