Thursday, August 19, 2010 By: DAMAI IMPIAN D'BANGI

Cerita anak-anak..ingat pesan mak.

Kisah kakak hari ini...

Assalamualaikum mak. Mak, hari ini akak tak gi kelas langsung..hu..hu..
Malam tadi masa tengah nyenyak tidur tetiba tersedar sebab rasa sakit sangat..

Sakit kat mane, ape yang sakit...kenapa...?

Tak pasal2 ada penyengat gigit jari tengah akak kat tangan sebelah kanan nih. Sakit giler..tak lama tu jari tangan akak bengkak..sampai bibir dan muka pun cam bengkak dibuatnya.

Penyengat ke lebah...akak nampak ke? Kawan2 sebilik tak kena ke..

Tak...akak sorang jer. Tadi pagi akak gi klinik Penawar dalam kampus ni. Doktor tanya ada rasa sesak nafas tak..pas tu dia bagi injection kat lengan akak dan ubat ..uuuu..tengah lenguh2 dan masih berdenyut2 lagi ni..

Kesian akak, sabor je ler..dah beli makanan untuk buka puasa lum?

Ni tengah kat Bazar Ramadhan kampus la ni. Akak beli nasi lauk ayam lemak cili api, bubur lambuk, pulut panggang...lagi..

Mak aiii..kata sakit, berselera la pulak..cam nak kenduri jer. Akak posa tak..?

He..he..akak cuti le mak, mana boleh posa...

Mak datuk...beli makanan mengalahkan orang posa..

Tak posa..tapi tak makan, macam orang posa gak..lapar..kena sengat lagi..hu..hu..
ok mak..selamat berbuka puasa..kirim salam kat ayah, angah, adik...betul ke mak adik dah..tut..tut..

Ha..ah..for the first time today in the morning..kih..kih..malu konon..tak nak mengaku. Mak tengok pad baru beli tu berterabur dalam laci. Mesti ada orang pakai...tak kan ayah dengan angah kot..ngeee. Ok, take care..




Kisah adik hari ini..
.
.
Aik..! apasal naik kereta mak sinsing2 baju lak hari ni. Adik period eh..?
.
.
Taklah mana ade...saja jer tak nak baju renyuk masa duduk. Penat gosok cantik2...
.
.
Ye ke....selalu tak macam nih...
Ok, dah sampai..belajar rajin2, pay attention masa guru mengajar, solat kat sekolah nanti jangan lalai.
.
.
Petang, adik balik sekolah saing ayah. Mak dia tak sabar nak tanya adik, siapa yang kecah2kan benda tu dalam laci bilik mak. Tentu ada sebabnya, mesti adik ada simpan rahsia...tunggu..
.
.
Adik meh sini mak nak tanya. Ha...adik period eh..! Sembunyi dari mak..apa nak malu. Betul ker..?
.
.
Shhhh....! Mak ni..jangan kecoh2...malu kat ayah dengan angah..nanti diaorang tau...
.
.
Ok, ok, mak nak pesan..adik kena pandai urus diri, jaga kebersihan, jangan buang sepah2, jangan campak dalam tandas rumah atau pun sekolah, kena qada puasa, kena ini..kena itu..bla..bla..bla..
.
.
Shhhh....! Ok,ok..ye..ye..adik tau semua tu.
.
.
Tau jer tapi tak buat tak ada makna. Ingat pesan mak..adik dah anak dara, jaga diri bebaik, jaga pergaulan, solat tak boleh tinggal, dosa tanggung sendiri, adik mesti itu..ini..bla..bla..
.
.
Kalau dah ibu namanya..banyak betul amanat yang nak diamanahkan..itu baru dua puteri.
Angah walaupun dia satu2nya putera tetap kena pesan macam2. Walapun dia tak ada turun period tapi kot2 ada termimpi basah apa2 ke..tetap kena sucikan diri.
.
.
Bab ni aku dah sound siang2 sampai termalu jugaklah muka dia dibuat maknya. Nak harapkan ayah dia bagitau, dia lagilah penyegan mengalahkan anak dara pingitan gitu. Pokoknya, ibubapa dan anak2 kena open minded. Sikit sebanyak kena bagi ilmu pendidikan seks. Tak payah tunggu cerita dari kengkawan diaorang..kang macam2 ilmu diturunkan.
.
.
Buat ketiga-tiga anak mak, kalian sedang menempuh alam remaja menuju alam dewasa. Berhati-hati sayang, dunia kalian sangat mencabar. Jadikan berita dan cerita dari media sebagai pengajaran. Perhatikan pengalaman baik buruk kawan2 sebagai iktibar. Awasi langkah kalian, duri dan ranjau bersempang siur di hadapan kalian.
.
.
Doa mak ayah mengiringi kalian setiap masa. Mudah-mudahan hidup kalian bertunjangkan iman, berteraskan akal yang bijak. Bijak memilih antara baik dan buruk, benar dan batil.
.
Pesan Imam al-Syafi'i;
"Hawa nafsumu jika tidak disibukkan dalam kebenaran, maka ia akan menyibukkan dirimu dalam kebatilan."

4 comments:

WONG KHOO LAI said...

Bagus n3 ni...is it real story or you creat the story...but nice.

DAMAI IMPIAN D'BANGI said...

Of course it's a real life story of my three children.
Menghadap anak2 remaja yg tengah naik ni seribu satu macam kisah. Tak terceritakan hanya dlm sebuah entry.

Pn Kartini said...

salam sis yati:)

Seronok baca kisah anak2 akak..:)
meningkat kedewasaan ada cabarannya masing2:):)

DAMAI IMPIAN D'BANGI said...

salam tinie,
gitulah bila anak2 semakin membesar, nanti tinie pun akan merasanya. mudah2an anak2 kita terjaga akhlaknya dan berbakti kpd kedua ibubapa, agama, bangsa dan negara, insyallah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...