Wednesday, March 16, 2011 By: DAMAI IMPIAN D'BANGI

10 AMALAN TERBALIK...


Jom kita bermuhasabah menilai kembali tentang amalan harian kita. Kot-kot ada amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang sepatutnya dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin ia berlaku tanpa kita sedar kerana kebiasaan atau terikiut-ikut budaya hidup orang lain.

Antara contoh amalan/kebiasaan terbalik:

1) Ketika menghadiri majlis tertentu kita berpakaian cantik, kemas, segak dan wangi tetapi bila menghadap Allah baik di rumah mahupun di masjid, pakaian lebih kurang saja contohnya telekung berbau masam sebab jarang dicuci, cuma pakai t-shirt dan kain atau seluar lusuh ketika solat.

2) Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan diberi jamuan, kita rasa segan nak makan sampai tak habis apa yang dihidangkan kerana rasa segan dan malu. Sebenarnya kita dituntut agar dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidang supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir. Jangan salah faham, sampai kita gelojoh dan tamak..makanlah dengan sopan dan pujilah keenakan masakan yg terhidang.

3) Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah sangat malas. Sedangkan yang dianjurkan oleh Rasulullah ialah solat sunat banyakkan dilakukan di rumah berbanding di masjid untuk mengelakkan rasa riak.

4) Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang..mesti pergi kerja. Hujan ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid/surau) walau tak ribut, tak panas, tak hujan sekalipun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak ke rumahNya segan dan malas.

5) Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan, tetapi dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah tertinggi dalam setahun. Sepatutnya perbelanjaan di bulan puasalah paling jimat dan terendah.

6) Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Sebenarnya anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir.

7) Kalau hadir kenduri kawin, orang kerap salam berisi/salam keruk. Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka malu nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau menziarah orang mati, tak segan pulak bersalam tak berisi. Sepatutunya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kawin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk menambah pendapatan.

8) Amalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga si mati selepas sesuatu kematian ( malam pertama, kedua, ketiga hingga ke tujuh misalnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah. Rasulullah telah menganjurkan agar jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga si mati bagi meringankan kesusahan dan kesedihan mereka. Pihak keluarga si mati sedang dalam kesedihan terpaksa pula menyediakan makan dan belanja untuk mereka datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh si mati atau harta peninggalan si mati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?

9) Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam peperiksaan. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walaupun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh baca al-Quran atau solat, tak bimbang sangat pun malah berkira-kira nak keluarkan belanja menghantar anak ke kelas mempelajari al-Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen , sanggup dibayar RM20 satu subjek dengan 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru al-Quran nak bayar RM 15 sebulan 20 kali belajar pun menggeletar tangan. Kita sepatutunya lebih bimbang jika anak tidak dapat baca al-Quran dan tak tau bersolat dari tak lulus periksa di sekolah.

10) Seorang isteri kalau nak keluar rumah sama ada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias dan berwangi-wangian. Tetapi kalau duduk di rumah, masya-Allah. Sedangkan dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Kalau berbicara dengan lelaki lain bukan main sopan dan lemah lembut. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumahtangga kurang bahagia.

Sebenarnya banyak lagi amalan terbalik yang menjadi kebiasaan dan amalan kita seharian. Marilah kita berlapang dada menerima hakikat sebenarnya. Ayuhlah kita beralih kepada kebenaran agar hidup kita menurut landasan dan ajaran sebenar, bukan yang digubah mengikut selera kita semata. Allah swt yang mencipta kita..maka biarlah Allah yang menentukan peraturan hidup kita.

** suka makan apam balik.

4 comments:

Mama said...

Salam Yati

KZ suka N3 ini... kita saling mengingatkan....

DAMAI IMPIAN D'BANGI said...

benar tu kak zah, sama-sama kita perbetulkan dan menambahbaikkan mana-mana yang dah betul.

Pn Kartini said...

Assalamaualikum kak..:)

Moga akak sihat2 di sana:)

Thanks sis..utk n3 akak ni
Bila dihayati...memang byk yang terpesong & yang terbaliknya kan..aduhaii..

DAMAI IMPIAN D'BANGI said...

waalaikumussalam Tinie,

jom sama2 kita betulkan yg terbalik, biar lurus jalannya dan betul arahnya.. semoga hari ini lebih baik dari semalam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...