Friday, March 12, 2010 By: DAMAI IMPIAN D'BANGI

HARI INI DALAM SEJARAH.



Suatu masa aku sekeluarga balik kampung. Di sana ada tersimpan sesuatu yang berharga, sesuatu yang bakal menjadi kenangan abadi dalam hidup kami. Aku dibekalkan dengan dua keping kaset video yang sudahpun berusia 20 tahun. Alamak..! Lamanya..berfungsi lagi ke benda ni. Harap-harap ianya masih boleh dimainkan.
Huh! Aku teruja. Bertolak balik ke Bangi..aku pastikan dua benda ini tidak tertinggal, simpan baik-baik takut rosak pula. Hu..hu..tak sabar nak tengok isi di dalamnya, rindu nak mengimbas kenangan lalu. Sambil bersandar dikerusi kereta aku tersenyum, terbayang-bayang saat manis dulu-dulu. Malu...tapi mau...
Alhamdulillah..selamat sampai ke Bangi, tak terasa penat pun sebab hati dah berbunga-bunga, tak sabar-sabar nak tunjuk kat anak-anak ulangtayang saat manis kami dulu. Biar diaorang lihat dan rasakan kemeriahan saat indah kami memulakan suatu kehidupan.
Tentu sekali ia menjadi Hari Ini Dalam Sejarah, bukan saja buat diri aku malah kesemua ahli keluarga dan sanak saudara. Kepada sesiapa pun yang pernah melangkah ke alam ini, khususnya buat pertama-tama kalinya tak akan boleh terlupa dari lipatan kenangan sepanjang hidupnya.
Dalam video ini akan menayangkan saat-saat mendebarkan tatkalah si gadis disunting menjadi seorang isteri. Ia terlaksana dalam suasana penuh barakah. Pada suatu pagi yang indah dan cerah, dalam sebuah masjid lama penuh sejarah. Dikelilingi sanak saudara terdekat kedua-dua belah pihak, ada dua hati berdebar-debar menanti saat bakal disatukan.
Kedua-dua mempelai tampak berseri-seri, dengan berpakaian serba putih si gadis tunduk malu..lalu berlansunglah saat dinanti. Mempelai lelaki mengenggam tangan tok kadhi, dengan sekali lafaz...sahlah sudah si gadis kini menjadi seorang isteri. Menitis si air mata tanda syukur ke hadrat Illahi, kedua mempelai kini bergelar suami isteri. Bangunlah kedua pasangan ini di dalam masjid, solat syukur merendah diri menadah tangan menyatakan rasa bersyukur tidak terhingga kepadaNya. Akhirnya upacara paling utama tuntutan agama ini telah selamat terlaksana.
Isi kandungan video kaset ini memang benar-benar bersejarah kerana apabila ditonton kami bagaikan berada pada masa itu. Di samping dilanda rasa gembira kami juga diselubungi rasa hiba kerana kebanyakan orang-orang tua dan saudara mara yang masih sihat kala itu kini telah tiada. Sepanjang 20 tahun berlalu ramai yang telah pulang ke rahmatullah dijemput Illahi. Baik dari pihak aku maupun suami. Semoga roh mereka dirahmati Allah swt dan ditempatkan bersama-sama mereka yang beriman..al Fatihah.
Paling tidak mungkin dilupa ialah saat kami diijabkabulkan, aku diwalikan oleh bapa kandungku yang ketika itu sudahpun berusia 73 tahun. Apa peliknya...sebenarnya sejak baru dilahirkan aku diambil manjadi anak angkat oleh ibu saudaraku, adik kepada bapa kandungku. Beliau ketika itu tiada zuriat sendiri dan ibu kandungku berjanji semasa aku masih dalam kandungannya apabila aku lahir nanti dia akan menyerahkan aku kepada makcikku untuk dipelihara seperti anak kandungnya sendiri.
Alhamdulillah, aku dijaga penuh kasih sayang walaupun dia juga memelihara dua anak tiri dan dua lagi anak angkat. Berkat keikhlasannya akhirnya selepas 4 tahun memelihara aku dia juga dianugerahkah zuriat sendiri, seorang anak lelaki satu-satunya anak tunggal bersama suaminya yang juga merupakan sepupu makcikku sendiri. Kami semua dibesarkan dengan penuh kasih sayang bagaikan adik beradik kandung.
Kini kedua ibubapa kandung dan ibubapa angkat aku telah lama tiada, lalu melalui video ini sajalah aku dapat melihat mereka seolah-olah mereka masih hidup, cuma saat itu ibu kandungku telah lama meninggal. Adik-beradik kandung aku juga seramai 12 orang kesemuanaya hadir memeriahkan majlis. Kini 2 orang kakak dan abangku telah meninggal juga. Beruntung aku masih boleh melihat mereka lagi saat itu, masih muda, sihat dan ceria.
Kini apabila kaset video itu hendak dimainkan semula, player pula sudah tiada..rosak sebab dah lama. Di rumah aku pulak, memang tak ada sebab video player semua dah moden hanya untuk VCD dan DVD saja. Alamak! Yang aku pandai-pandai bawak balik video cassete ni apahal. Tak terfikir pulak yang kat rumah tak ada player antik macam tu. Excited punya pasal ditambah kuat berangan ini la padahnya, padan muka aku!
Ha! Yes! Tak pasal-pasal idea brilliant aku datang. Angkut anak dara aku ajak round satu Bangi pergi tinjau kedai-kedai gambar, kedai kamera nak tanya satu soalan kat diaorang. Mujur tak masuk tanya kedai 2 hinggit, kedai betul basikal, baiki motor kereta. Itupun anak dara aku dah bengkek semacam sebab aku ada hajat nak tanya kat ciber cafe dan kedai mak andam yang siapkan orang jadi pengantin.
Punya la teruja. Kelakar campur malu bila aku bukak mulut tanya kat tokey cina/melayu/jawa kat kedai-kedai tu semua. Berani diaorang senyum-senyum ala menyindir bila aku tunjukkan video kaset tu. Aku yang pandai ni cuma tanya kalau-kalau video tu boleh ditukar atau dialih jadi CD. Pernah dengar dulu-dulu kata boleh buat cam tu. Ini diorang sengih-sengih bagi alasan tak ada dan tak boleh. Kononnya dah tak ada lagi peralatan lama-lama tu, dah ketinggalan zaman.
Apa la...baru 20 tahun. Tak kan tak ada sapa-sapa yang masih simpan video player antik ni. Habis.. cam mana aku nak tengok video hari ini dalam sejarah aku ni. Aku dan anak-anak teringin sangat nak mengimbau kenangan lalu. Abang aku kat Felda Lui tu siap dah pesan, nanti kalau boleh jadikan CD dia nak satu sebab boleh buat banyak-banyak pakai burn CD. Boleh sedekah sorang satu kat adik-beradik yang lain. Boleh tengok kembali betapa meriahnya majlis pernikahan dan majlis persandingan aku dan suami. Boleh tengok juga wajah-wajah dan keletah diaorang masa muda-muda dulu. Anak-anak diaorang yang masih kecik masa tu sekarang ramai yang dah kawin dan beranak pinak. Hari ini dalam sejarah tu!
Aku ada tanya juga kat kengkawan dan sedara mara..yang peliknya sekor pun tak ada simpan video player ni. Diaorang kata dah lama humban dalam semak atau sedekah kat India pungut barang terbuang. Sampai hati diaorang kecewakan hasrat mulia aku ni.. hu..hu.. Paling aku takut, lagi lama aku simpan video kaset ni.. naik bercendawan dan rosak dia nanti. Maklumlah terbiar tak diservis, tak diputarkan.
Ha..! Datang satu lagi idea bernas aku. Aku bercadang nak hantar ke Jabatan Arkib Negara Malaysia. Selalunya macam-macam sejarah lama-lama.. diaorang boleh siarkan kat tv, mana tau kalau-kalau arkib negara boleh tolong aku. Harap-harap impian aku ni akan jadi kenyataan, insyallah.

2 comments:

kakpah said...

pergi cari kat muzium kot kot ada haha...

Ibu n Abah said...

salam yati,
kisah u ni macam kisah saya juga...
majlis perkahwinan kita dalam bentuk cassette.. sekarang dah zaman dvd..
kalau u dapat idea mcamana, bagtau dan kalau i jumpa kedai memana ambik kerja2 menukar casette ke cd.. i bagitau..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...