Thursday, March 18, 2010 By: DAMAI IMPIAN D'BANGI

Terkenang belajar mengaji dan mengeja jawi...

Baca n3 Dr Singa pasal tulisan, ejaan dan bacaan Jawi, terkenang lagi zaman dolu-dolu masa jadi bebudak. Nostalgik betul... Siapa orang Johor atau pernah dibesarkan di Johor Darul Takzim dia tau la.

Sebagai rakyat Johor, kita wajib sekolah agama dari darjah 1 sampai 6. Maknanya sesiapa jadi anak Johor, tak pandai baca jawi..memang nak kena. Walaupun pada masa tu kita belajar mengeja dan menyebut beberapa huruf hijaiyah dengan bunyi yang agak pelik.

Ambil contoh - huruf ba disebut be, ta disebut te, tsa disebut tse, ro disebut re, pa disebut pe, nga disebut nge, nya disebut nye dan ya disebut ye. Ejaan mengikut jawi lama.

Katalah nak eja,
Bapa - ba alif pa dieja be alif pe
Pergi - pa ro ga ya dieja pe re ge ye
Tempat - ta mim pa ta disebut te mim pe te
Sehingga - sin ha ya nga ga alif disebut sin ha ye nge ge alif

Ha! Kalau pening lalat tak yah eja. Yang tersangat peliknya, begitu jauh bunyi sebenar huruf dieja, tetapi bila kita sebut bunyi perkataan tu betul pulak.

Masa belajar mengaji muqadam pun serupa. Be di atas ba, be bawah bi, be depan bu = ba bi bu. Te di atas ta, te bawah ti, te depan tu = ta ti tu. Re di atas ro, re bawah ri, re depan ru = ra ri ru.

Alhamdulillah, walau bunyi sesetengah huruf nampak salah namun bila dibaca ayat al Quran.. insyallah betul. Bacaan tajwid dan makhraj dapat dibaca dengan baik. De sekolah agama, kami diajar pelajaran tajwid dan mengaji dengan betul. Semakin dilatih semakin baik, maklum sesetengah ustaz dan ustazah agak garang.

Zaman sekarang pastinya para ustaz dan guru al quran di negeri Johor sudah tidak mengamalkan sebutan huruf yang pelik tu lagi. Mereka dilatih secara standard, maka anak-anak Johor tentunya diajar sama seperti mereka dari negeri lain.

Tercengang dan tersengih anak-anak aku bila aku bunyikan huruf yang aku belajar zaman dulu. Kelakar betul.

Berkat berlajar mengaji muqadam dengan nenek, alhamdulillah aku dapat mengaji al quran dengan baik. Tok Ngah seorang nenek yang penyayang tapi garang. Aku adalah cucu paling disayangi sebab cuma aku sorang yang merasa belaian dan suapan air tangan dia. Dia banyak tinggal dengan makcik/ibuangkat aku, sudah tentulah hari-hari aku banyak dihabiskan bersamanya hingga ke akhir hayat beliau. (al fatihah)

Selesai/khatam muqadam dengan Tok Ngah mak pulak ambil alih. Mak merupakan guru al quran terkenal. Ramai anak murid berguru dengan dia ,belajar mengaji quran dan marhaban. Suaranya sangat merdu bila mengalunkan bacaan quran dan berzanji.

Seingat aku, pada zaman itu.. selesai setiap murid mak khatam al quran, ibu bapa murid tersebut akan membuat suatu majlis tanda syukur dan terima kasih kepada guru. Guru diraikan dan diberi hadiah dengan penuh hormat siap bunga telur, pulut kuning, ayam golek dan sebagainya tanda hormat terhadap guru. Mereka mengaji dan bermarhaban penuh meriah samada di rumah atau di surau siap dengan pembesar suara. Sekampung dapat merasakan kemeriahannya.

Kini semuanya tinggal kenangan. Aku rindu serindu-serindunya pada Tok Ngah dan mak. Menitis air mata mengenangkan mereka. Jasa kalian mendidik aku tak dapat dibayar dengan semua harta dunia. Hanya doa sentiasa kutitipkan, semoga roh kalian ditempatkan bersama mereka yang beriman. Al Fatihah...

4 comments:

Ibu n Abah said...

Yati,
arwah mak saya dulu hanya pandai baca jawi.. rumi tak pandai...
seronok masa mula-mula merangkak baru belajar baca jawi... mengeja,membatang dan membaca selepas sambung-sambung ayat....
kenangan paling manis...

DAMAI IMPIAN D'BANGI said...

Beruntung kalau kita masih boleh membaca jawi dgn lancar. Ada juga kengkawan yg saya kenal mengaku tidak mahir membaca dan menulis jawi.

Syukur kalau anak-anak kita skrg boleh membaca dan menulis jawi stelah belajar di sek agama.

Sesekali saya akan munguji anak-anak di rumah membaca jawi depan saya utk pastikan mereka masih lancar dan tidak pandang ringan perkara ni.

Warisan kita ni kalau tak dijaga akan hilang ditelan zaman. Dulu semasa di kg, s.kbr jawi adalah teman akrab saya utk dptkan berita, sebab ayah saya pelanggan tetap sejak zaman perang lg. Melalui s.kbr jawilah saya dptkan rujukan dan imformasi utk SPM dan STPM.

Dr Singa said...

betul tu kak yati...
anak2 saya dok ketawakan saya..
alif be te se ....
bila baca entry kak yati baru realise...

DAMAI IMPIAN D'BANGI said...

Itu la uniknya kita jadi org Johor nih. Kalau tak silap org Terengganu pun eja jawi cam kita jugak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...