Thursday, June 17, 2010 By: DAMAI IMPIAN D'BANGI

Memperingat diri di 3 bulan yang mulia.





Sesungguhnya Tuhan Maha berkuasa. Bermula dengan berfikir dan mengenang betapa hebatnya kuasa Tuhan, natijahnya akan datang pula rasa Maha Hebatnya Tuhan. Secara automatik datanglah rasa kehambaan yang mendalam.

Mengenang betapa hebatnya Tuhan datanglah rasa bimbang dan cemas kerana Tuhan berkuasa berbuat apa saja terhadap makhluk ciptaanNya. Kita berasa bimbang dan cemas kerana tidak tahu apa sukatan atau ketentuan Tuhan terhadap kita. Kita tidak tahu bagaimana nasib kita di dunia ini.

Setiap hari dan di mana saja kita lihat berbagai bencana dan malapetaka yang menimpa manusia. Semuanya dalam keadaan tidak terfikir oleh kita dan berlaku tidak disangka-sangka. Tsunami, gunung berapi, gempa bumi, ribut taufan, kapal terbang terhempas, bas masuk gaung, kemalangan jalanraya, rumah runtuh, banjir dan pelbagai musibah lagi.

Semuanya berlaku tanpa dapat kita bendung kerana manusia amat lemah dan tidak berupaya. Sedang nasib kita sendiri belum tahu. Hanya Allah swt saja yang tahu.

Kesemua di atas adalah ketentuan Tuhan dalam perkara yang bersifat lahiriah. Itupun sudah menakutkan kita. Bagaimana pula sukatan Tuhan terhadap kita dalam perkara yang bersifat maknawiyah. Kalau kita faham, ini lebih-lebih lagi menggerunkan kerana padah yang bakal ditanggung adalah neraka yang azabnya amat dahsyat.

Antaranya adalah seperti berikut :

1. Ada orang yang Tuhan beri petunjuk, keimanan, kebaikan dan dalam kebenaran dan dalam ketaatan dari awal hingga akhir.

2. Ada orang yang Tuhan sesatkan, dalam kejahatan dan kedurhakaan dari awal hingga akhir hayatnya.

3. Ada orang yang di awalnya Tuhan tidak beri petunjuk, dalam kejahatan dan dalam kedurhakaan tapi di akhirnya Tuhan beri petunjuk, iman, kebaikan, dalam kebenaran dan ketaatan.

4. Ada orang yang di awalnya Tuhan beri petunjuk tetapi di akhir hidupnya Tuhan sesatkan.

Bagi orang yang kenal Tuhan, dengan rasa bertuhan yang tinggi dan rasa kehambaan yang mendalam...sentiasa tertanya-tanya apa akan berlaku pada dirinya. Kerana dia tahu dirinya dalam genggaman kekuasaan Tuhan. Tuhan saja yang berkuasa ke atas dirinya.

Sebab itu ada orang yang menghadapi berbagai halangan dan rintangan untuk taat dan berbuat kebaikan. Ada pula orang yang mempunyai peluang, memiliki kemudahan, ada kebebasan untuk berbuat baik dan ketaatan tetapi dalam hidupnya penuh dengan kejahatan, kedurhakaan dan maksiat.

Melihat dan merenung ke dalam diri, di sisi manakah aku dalam menyelusuri hidup ini. Kupohon Ya Allah petunjuk dan hidayah Mu...ampunkan aku kiranya aku lalai dan alpa...

4 comments:

Mama said...

Salam Yati... terima kasih tolong mengingatkan... semoga kita termasuk di dlm golongan yg pertama...ameen

DAMAI IMPIAN D'BANGI said...

Salam KZ,
Sama-sama kita berdoa semoga Allah kekal dan tambahkan hidayahNya kpd kita. Agar kita tetap atas landasan agama dan dikuatkan iman dlm menempuh segala rintangan, insyallah. Ameen..

kakpah said...

amboi... dah tukar cat lah.

kalau kita nak pahala, banyak yaang boleh kita amalkan dalam bulan yang mulia ini.
semuga dosa kita diampunkan..

besok ada mesyuarat. jangan lupa.

DAMAI IMPIAN D'BANGI said...

Yelah K.Pah, rajin tak rajin jer nak beramal ibadah. Maklum iman ni turun naik.

Mesyuarat esok, insyallah..ingat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...